سیدجواد ساداتی نژاد در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه متاسفانه امروزه ضعف مهارت آموزی در حوزه آموزش عالی کشور وجود دارد، گفت: بر این اساس افراد بعد از اینکه با هزینههای فراوان و گذران زمان طولانی، در جامعه و بازار کار با سرگردانی مواجه میشوند.
نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صنعتگران و تولیدکنندگان اذعان میکنند که فارغ التحصیلان دانشگاهها مهارت ورود به فضای کار را ندارند و نمیتوانند از دانششان استفاده کنند، اظهار کرد: لذا به نظر میرسد دانشگاههای نسل سوم که امروزه در دنیا فعال است موضوع مهارت آموزی را سرلوحه کاری خود قرار داده تا فارغ التحصیلان بتوانند جایگاه خودشان در جامعه بدست بیاورند.
وی ضمن تاکید بر اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید اقدام عملی در راستای افزایش مهارت آموزی دانشجویان در رشتههای مختلف مانند ادبیات، نانو، شیمی و غیره انجام دهد، ادامه داد: به نظر میرسد در این راستا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رابطه کار و دانش را خیلی خوب رعایت میکنند و فارغالتحصیلان خود به خوبی جایگاه خود را بدست میآورند.
عضو کمیته آموزش عالی و علوم پزشکی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه امروزه نیاز به تغییر رویکرد در حوزه علم و فناوری کشور وجود دارد که باید در اولویت کاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار بگیرد، افزود: در حوزه ارتباط دانش و صنعت همایشها و سمینارهای متعددی برگزار شده اما با شعار نمیتوان این مشکل را برطرف کرد از این رو باید اقدام جدی صورت بگیرد.
وزارت علوم جسارت لازم برای درمان حوزه علم و فناوری کشور را ندارد
این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: اگر عنوان یا سرفصل رشتهها مشکلی دارد باید تغییر کند و حتی اگر مدت زمان آموزش و کارآموزی با مشکل مواجه است میتوان آن را تغییر داد؛ باید اذعان کرد که امروزه حوزه آموزش رسمی کشور باید بازنگری شود اما وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جسارت لازم برای ورود و جراحی یا حتی درمان حوزه علم و فناوری کشور را ندارد از این رو باید مدیران جسور برای رفع مشکلات وارد میدان عملی شوند.
ساداتی نژاد ضمن تاکید بر اینکه دانشگاهها در سال جدید که شعار آن مبنی بر «اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال» است، باید وظایف و نقششان را در تولید و اشتغالزایی تبیین کنند، ادامه داد: منابع انسانی آموزش دیده و روحیه کارآفرینی توسط دانشگاهها بوجود میآیند از این رو برای تحقق شعار تولید و اشتغالزایی نباید از نقش دانشگاهها غافل شد.
نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروزه بخش عمده تولید ثروت بر اساس خلاقیت و ایده صورت میگیرد، افزود: برخی از دانشگاهها و رشتهها خلاقیتکُش و نوآوریکُش است در حالی که وقتی همان دانشجو در خارج از کشور اقدام به تحصیل میکند نوآوری به همراه دارد لذا باید گفت که این مهم نشان دهنده این است که پازل علم و فناوری در دانشگاهها نمیتوان تربیت خلاق داشته باشد و نبوغ را پرورش دهد تا شاهد ایجاد ثروت باشیم.
لزوم اجتماع نخبگان برای تولید مدلهای علمی و بومی کارآمد در حوزه اقتصاد
وی با بیان اینکه در سال «اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال» باید اجتماع نخبگان در حوزه علم و فناوری کشور برای تولید مدلهای بومی کارآمد اقتصادی صورت بگیرد، اظهار کرد: به عنوان مثال در حوزه اقتصاد نمیتوان از دیگر کشورها تبعیت کرد لذا مدلها و الگوها طراحی شده خارجی نمیتواند با فرهنگ اقتصاد کشورمان همخوانی داشته باشد و نیازمند تولید الگوی بومی است.
عضو کمیته آموزش عالی و علوم پزشکی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: نباید فراموش کرد که پژوهشگاهها نقش مهمی در تولید الگوی بومی در حوزه علم و فناوری دارند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در سال 96 که شعارش مبنی بر «اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال» نباید فراموش کرد که اصلیترین نقش توسط نیروی انسانی ایفا میشود که تربیت آن بر عهده دانشگاهها است./
پایان پیام